• Laat het niet lopen

    Laat het niet lopen

    Zo’n jaar of 10 geleden zat ik in de zomerse avondzon buiten te borrelen in de tuin van een vriendin. In een overmoedige bui sprong ik op de grote trampoline die daar stond. Mijn enthousiasme werd snel getemperd: licht urineverlies. Ik besloot gelijk mijn bekkenbodemspieren aan te pakken. Maar het bleef bij wat halfslachtig Kegel-oefeningen* doen.

    Urineverlies


    Inmiddels ben ik 57. Gelukkig sport ik sinds een jaar regelmatig. Maar de blaascontrole blijft toch een dingetje. Als ik veel gewicht van de grond moet tillen, zorg ik er voor dat mijn blaas leeg is. Zeker nadat ik de natte plek in de sportbroek van een van mijn mede-sporters heb mogen aanschouwen... Help, zoveel controleverlies wil ik niet! Ook niet als ik 88 jaar ben straks.

    Tena-ladymomentje


    Dus ik moet mijn Tena-ladymomentje zien af te stellen. Uit ervaring weet ik dat er meer nodig is dan wat halfslachtig Kegel-werk en 3x sporten (waaronder fietsen, hardlopen, zwemmen en krachttraining) in de week.

    Trainen


    Bijvoorbeeld door mijn blaas te trainen zolang mogelijk zo vol mogelijk te worden. Dat is overigens gelukt. Maar als ik een overvolle blaas heb en niet in de buurt van een toilet ben, begin ik ‘m toch steeds vaker (letterlijk) te knijpen. Ontspannen blijven en rustig op zoek gaan naar een toilet levert overigens het beste resultaat op, of gefocust zijn op iets heel anders.

    Adrenalinestoot


    Een enorme adrenalinestoot helpt ook. Zo greep ik laatst gelukzalig naar de voordeur van mijn flat toen er een wildvreemde man ineens in de opening stond. Van mijn overvolle blaas die echt op knappen stond, was niks meer te merken. Geen centje last meer van. Ik was gelijk op mijn qui-vive. Ik vroeg wie hij was en wat hij hier deed. Tot mijn opluchting was hij een nieuwe buurman.

    Het helpt ook om zo min mogelijk blaasprikkelende stoffen te nuttigen, zoals bijvoorbeeld pepers, plastabletten (diuretica), antidepressiva, alcohol, cafeïne, nicotine en drugs. Overgewicht speelt sowieso een negatieve rol in dit blaasverhaal.

    Hoesten en niezen


    Hoewel ik dus alle zeilen bijzet, vind ik het resultaat nog niet optimaal. In de afgelopen weken heb ik de longen uit mijn lijf gehoest en geproest vanwege een of ander griep- en verkoudheidsvirus dat ik had opgelopen. Ik ben helaas niet helemaal succesvol gefinisht in deze marathon blaascontrole.

    Zitten


    Ik heb zomaar het idee dat mijn zittende beroep parten begint te spelen. Ik zit vaak veel langer dan de limiet van 30 minuten. Daar kan een blaas (die in de wand spieren heeft) niet per se sterker van worden, lijkt mij. Dus ik sta tegenwoordig bewust wat sneller op. Mijn sporthorloge die af en toe zegt: tijd om te bewegen, helpt me daar overigens bij 

    Mictietraining


    Gelukkig ben ik niet onzeker over de controle over mijn blaas. Maar zover wil ik het dus ook niet laten komen. Je kunt er zelfs depressief door worden, schijnt! Dus heb ik besloten om de mictietraining onder begeleiding van een fysiotherapeut te gaan doen. Deels ook uit nieuwsgierigheid zodat ik jou uit eigen ondervinding er iets over kan vertellen.

    De mictietraining heeft tot doel, vrij vertaald, het beheersen van de aandrangreflex waardoor zowel het aantal toiletgangen als de blaascapaciteit wordt vergroot.

    Helft vrouwen


    Ik voel me ook aangevuurd door mijn intuïtie. Vandaag herinnerde ik me ineens dat mij tijdens een congres van Women Inc. ter ore kwam dat ruim de helft van alle vrouwen tussen de 30 en 65 jaar weleens last heeft van urineverlies.

    Eensgezind


    En dat geen van de honderden aanwezige vrouwen in deze leeftijdscategorie desgevraagd haar hand durfde op te steken. We hadden eensgezind nergens last van. Dat soort informatie stimuleert me echt om aan de bak te gaan. Tena-lady de wereld uit!

    Delen op:

    Vandaag


    Dus dit onderwerp wordt vervolgd. Als je nog wensen hebt voor je werkende toekomst kan ook jij een zwakke blaas immers helemaal niet gebruiken. Dus ga in ieder geval bij jezelf na in hoeverre je tevreden bent over de controle over je blaas en hoe je die kunt vandaag nog kunt verbeteren.

    Saron Petronilia

    *Informatie over Kegel-oefeningen vind je in mijn boek Alles wat je moet weten over de overgang en op veel sites op het internet.

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben een expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    GRATIS SPEEDCOACHING


    De speedcoachsessies van afgelopen december waren een enorm succes. Niet alleen voor mij, maar vooral voor de coachees. De een neemt ontslag en gaat een coaching traject in om een aantal zeer belemmerende overtuigingen te lijf te gaan zodat ze zich eindelijk het werk kan toe-eigenen dat energie gevend is voor haar.

    Twijfel


    De ander werd binnen een week na haar sollicitatiegesprek aangenomen. Ze was er anders en goed gefocust heen ging gegaan dankzij de sessie. Nog een ander twijfelde of ze haar passie in loondienst of als zelfstandige moest gaan uitoefenen. Het werd een doorbraaksessie. Ze besloot overtuigd van haar eigen kunnen en verlangens voor zichzelf te gaan beginnen.

    Burn-out


    De volgende vrouw bleek keihard op een burn-out af te koersen, zij is als een gewaarschuwd mens de deur uitgegaan. Aan het eind van de sessie keek ze weer helder uit haar ogen en koen ze voelen dat ze weer helemaal aanwezig was.

    28 februari


    Je begrijpt dat ik hier heel gelukkig van word. Dat je me zo vertrouwt in zo’n korte tijd waardoor we samen stappen kunnen maken, dat voelt echt bijzonder. En daar wil ik wel meer van. Dus heb ik besloten voor woensdag 28 februari weer van 13:00 tot 20:00 uur gratis speedcoachsessies te houden.

    Voor wie


    De gratis sessies zijn bedoeld voor werkende vrouwen 40+ met een drukke verantwoordelijke baan die in BEWEGING willen worden gezet. Voor vrouwen die dankzij de waan van alledag de tijd niet hebben genomen om stil te staan bij wat zij de komende 10 jaar met hun werkleven willen. Zij voelen wel dat er IETS moet gebeuren. Maar weten niet wat, laat staan: hoe.

    Want er ligt nogal wat op je bordje. Een drukke verantwoordelijke baan die de nodige energie van je vraagt en een huishouden. En pubers? Mantelzorg? Het zou zomaar kunnen dat dit alles jou deel is.

    Overload


    Het komt meer wèl dan niet voor dat werkende vrouwen in de leeftijdscategorie tussen 40 en 60 jaar een overload aan taken hebben. Zijn ze klaar met de werkdag, dan ligt er wel weer een volgende taak op ze te wachten. Iedereen en alles gaat voor. Waardoor de vraag weleens opdringt: Wanneer kom ik zelf aan de beurt?

    Nu dus!

    Beperkt plaatsen


    Als zo’n opschudsessie nou ook iets voor jou is, reageer dan snel want de plaatsen zijn maar beperkt. Zodra ik je mail heb ontvangen, krijg je van mij een kort vragenlijstje toegestuurd, zodat we dankzij de antwoorden gelijk zonder al te veel beleefdheid en introductie aan de slag te kunnen.

    Saron Petronilia

    PS: Claim snel je plek door me te mailen.