• Hoe je stralend door de overgang gaat

    De overgang is de meest boeiende fase in een vrouwenleven. Je kunt zelfs nog een tweede of derde carrière beginnen. Maar dan moet je je wel goed informeren over wat de overgang behelst.

    En niet je kop in het zand steken omdat het geen sexy onderwerp is. Zoals veel vrouwen in de overgangsleeftijd (40 - 60 jaar) doen. Hierbij 7 tips.

    Tip 1: Informeer jezelf over de overgang

    Je verandert. Niet alleen je hormonen. Je lichaam en je geest transformeren. Als je een hersenscan zou maken van je brein voor en na de overgang zie je behoorlijke veranderingen.

    Het is belangrijk dat je dit proces serieus neemt en jezelf helpt er gemakkelijk doorheen te komen. En dat begint bij kennis en inzicht.

    Tip 2: Ga stress te lijf

    Stress verergert alle overgangssymptomen. Van vergeetachtigheid, concentratieproblemen, slecht slapen tot en met opvliegers en nachtzweten.

    Onder invloed van je afnemende geslachtshormonen ben je nu gevoeliger voor stress. Zaken waarvoor je voorheen je hand niet zou omdraaien, kunnen je nu aanvliegen. In deze tijd met de maatregelen rondom Covid-19 heb je op de keper beschouwd te maken driedubbele druk.

     Je bent in verandering. Iets dat op zichzelf al spanning en zorgen met zich meebrengt.
     Je leeft in een veranderende tijd. Je moet meer dan je gewend bent, thuiswerken met thuiswerkende partner en opgroeiende kinderen om je heen.
     Je hormonen laten je in de steek. Je kunt slechter tegen stress dan ooit tevoren.

    Tip 3: Plan tijd voor jezelf in je agenda

    Er zijn veranderingen nodig om fluitend door de overgang te kunnen gaan. Welke veranderingen dat zijn, ontdek je door tijd voor jezelf te nemen.

    Ga in gesprek met jezelf. Hoe voel je je? Wat heb je nodig? Wat wil je niet meer? Waar wil je meer van? En communiceer die inzichten met je omgeving. Misschien doe je dat al middels onbedwingbare uitbarstingen?

    Tijd voor jezelf nemen zal onwennig voelen. Je bent immers gewend om anderen ter wille te zijn: je baas, je partner, je kinderen, je ouders tot en met je buurvrouw. Gelukkig helpen je afnemende zorghormonen je bij deze wending in je gedrag.

    Tip 4: Maak duidelijk onderscheid tussen werk- en privétijd
    Nu je vaker thuis bent, is het slim om de tijd dat je werkt duidelijk af te bakenen. Stress kanaliseer je deels met structuur.

    Ook de plek waar je werkt, is belangrijk. Is dat een plek die helemaal ten dienste staat van je taken? Of zit je tussen het wasrek en de verwarmingsketel? In de hoekje van je slaapkamer? Onder het fornuis 😆?

    Let erop dat je werkplek je positieve energie geeft.

    Zorg ook dat je gekleed bent op werken. En dus niet in je huiskloffie. Werkkleding helpt je in werkmodus te komen.

    Tip 5: Wapen je tegen temperatuurswisselingen

    Tijdens de overgang (en daarna) ben je gevoeliger voor temperatuurswisselingen dan voorheen. De bandbreedte van je ‘thermostaat’ wordt en blijft kleiner.

    Dat zorgt voor opvliegers en nachtzweten (dat zijn opvliegers terwijl je slaapt).

    Kleed jezelf dus in stoffen die ademen en in laagjes.

    Zorg ervoor dat je bij een raam zit (slaapt) dat je open of dicht kunt doen. Dat jij de controle hebt over de kamertemperatuur. Een ventilator of waaier heb je ook onder handbereik.

    En blijf vooral goed en ontspannen doorademen.

    Tip 6: Schrijf zoveel mogelijk op

    Vermoeidheid, vergeetachtigheid en concentratieproblemen kunnen je behoorlijk wat stress en onzekerheid opleveren.

    Als je alles probeert te onthouden zoals je dat van jezelf gewend bent, gaat het mis. Onthoud dat je brein ook in verandering is (ga monotasken!).

    Schrijf taken en afspraken zodra je die hebt gemaakt gelijk op. Bijvoorbeeld in een notitieblokje.

    Beter nog in een app op je computer of in je telefoon omdat je daarin ook de opdracht kunt geven je tijdig te herinneren aan je taken en afspraken.

    Tip 7: Doe alles om 8 uur per nacht te slapen.

    Om weerbaar te zijn tegen stress heb je je slaap keihard nodig. Maak slapen tot prioriteit.

    Met een vermoeid hoofd en lijf kun je nu eenmaal veel minder druk aan dan als je fit bent.

    Je kunt niet goed nadenken, niet alert reageren op anderen, je prestaties rennen achteruit, je maakt je zorgen, je zelfvertrouwen krijgt een knauw, je zit in een neerwaartse spiraal.

    Dat komt je gevoel van rust en controle bepaald niet te goede.

    Pas alles wat je weet over beter slapen toe. Spijker je kennis op dit gebied bij. Bijvoorbeeld met mijn boek Alles over werken tijdens de overgang, dat meer dan 100 tips bevat.

    Alles over werken tijdens de overgang heb ik geschreven nadat ik zelf flink ben onderuitgegaan.

    Dat werken zo’n enorme impact op ons heeft, heb ik van tevoren niet kunnen bedenken.

    Maar heel veel werkende vrouwen in de overgang verzuimen meer, gaan op zoek naar kleinere baantjes of stoppen helemaal met werken.

    En dat is helemaal niet nodig. De beste helft van je leven ligt voor je.

    Veel succes

    Saron Petronilia

    PS: Klik op deze link als je meer informatie wilt over Alles over werken tijdens de overgang

    Deze tekst heb ik geschreven voor wendyonline.nl

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Vrouwelijk Leiderschap, Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Delen op:

    Voor veel vrouwen voelt overgang als een soort einde

    11 Vragen aan Saron Petronilia, gespecialiseerd in Overgang en Werk

    door Anneke Gilsing

    Kun je kort omschrijven wat je doet?


    “Ik coach en train werkende vrouwen tussen 40 en 60 jaar naar meer zelfvertrouwen en energie, naar het verzilveren van hun jarenlange kennis en ervaring. Ik help ze onder meer te vertrouwen in hun eigen wijsheid en intuïtie, en meer gebruik te maken van de energie waar hun hart van openspat en de (vrouwelijke) kwaliteiten die onbenut zijn gebleven.

    "De vraag ‘Wat wil ik later worden’, laat je vrij snel achter je. Maar in de overgangsleeftijd heb je nog zo’n 30 á 40 jaar voor je liggen. Dus ik stimuleer ze hun persoonlijke ontwikkeling en ambities op nr. 1 te zetten.

    Voor veel vrouwen voelt de overgang als een soort einde. Maar jij zegt dat je moet oogsten.


    "Ja, this is your moment! Nu heb je alle ervaring en alle kennis, nu kun jij pas echt goed richting geven aan waar je naartoe wilt. Je kunt van betekenis zijn voor de wereld. Iets anders brengen ook, als je wilt. Want we zijn in tegenstelling tot 50 jaar geleden met heel veel vrouwen op de arbeidsmarkt. Van de ruim 9 miljoen werknemers is 1,8 miljoen vrouw én in de overgangsleeftijd. Heel erg veel vrouwelijke kennis en ervaring dus, voor het eerst in de geschiedenis.

    Is de overgang nog een taboe in Nederland?


    "Op de werkvloer nog steeds wel, ja. In mijn tweede boek ‘Alles over werken tijdens de overgang’ zegt een manager: “Kunnen vrouwen nou helemaal niks zelf?” Hem wordt de vraag gesteld of werkgevers maatregelen voor vrouwen in deze levensfase zouden moeten nemen. Onder welke steen heeft die manager geleefd, vraag ik me dan af.

    "Maar zijn reactie illustreert hoe er op de van oudsher masculiene werkvloer naar de vrouw en haar menstruaties, zwangerschappen en nu dus ook overgangssymptomen kan worden gekeken. Ze zouden moeten eigenlijk net zoals mannen zijn. Terwijl nota bene de helft van de hedendaagse arbeidspopulatie vrouw is.

    Of neem getuigenissen op mijn website. Ik wil heel graag positieve getuigenissen posten van de vele vrouwen die ik naar succes heb gecoacht, terwijl ze in de overgang zijn. Maar verreweg de meeste vrouwen willen voor geen goud met dit onderwerp op het internet vindbaar zijn.

    Dus vrouwen die jou inschakelen, omdat ze zichzelf op de werkvloer beter willen neerzetten, durven in het openbaar niet te erkennen dat ze overgang coaching hebben?


    "Inderdaad. Op de factuur wordt het ‘loopbaan coaching’.

    Zou het beeld dat vrouwen van zichzelf hebben, moeten veranderen?

    "Het zelfbeeld van vrouwen in de overgang is niet best. Ze denken dat ze uitgerangeerd zijn, niet meer sexy zijn. Maar ze zijn in verandering, meer geschikt voor functies waar inzicht, overzicht, de grote lijnen, de toekomstperspectieven, de diepgang en het mentorschap voor nodig zijn.

    "Organisaties zouden hun beeld van vrouwelijke medewerksters tussen 40 – 60 jaar ook moeten veranderen. We zijn geen mannen. Organisaties zouden moeten meebewegen met de veranderingen in deze levensfase. Tijdelijk flexibele werktijden mogelijk maken, helpt al enorm. Of zorg ervoor dat de uniformen van vrouwen van lekker ademend materiaal zijn gemaakt. Wat het beste helpt, is met elkaar in gesprek gaan.

    Het verbaast me dat vrouwen anoniem willen blijven. Hoe komt dat?


    "Vrouwen in de overgang worden nogal eens afgeschilderd als kenau, bitch, het zwetende zeikende wijf. In 2012 heb ik onderzoek naar de beeldvorming van vrouwen in de overgang in de media laten doen door drs.Garjan Sterk, mediadeskundige.

    De media bleken foto’s te plaatsen van vrouwen van rond de 70 jaar. In dat plaatje willen we ook niet passen. Dank zij vrouwen als Ingeborg Beugel, Anita Witzier en Isa Hoes is de beeldvorming inmiddels wel verbeterd. Als bekende Nederlandse vrouwen erover praten wordt de overgang acceptabeler.

    Vinden mannen de overgang bedreigend?


    "De mannen die ik tot nu toe gesproken heb niet. Behalve één, deze man zei: “Als ze maar niet denkt dat ze mij straks kan commanderen.”

    Hoe zou een man, een baas of partner, zich idealiter moeten opstellen?


    "In gesprek gaan en blijven met de vrouw in haar overgangsjaren, en vooral niet denken dat alleen zij verandert, want hij verandert ook. Zijn hormoonhuishouding verandert ook, en hij wordt veel zorgzamer. Hij kan wel in het plaatje van stoere carrièretijger willen blijven zitten, maar dat werkt niet. Je bent allebei in verandering.

    Wat zijn de voordelen van de overgang?


    "Het is één groot avontuur. Je wordt daadkrachtiger, je focus wordt beter, je kunt absoluut nog een nieuwe carrière beginnen en je weet beter wat je wilt. Waar je vroeger 3 nachten wakker lag omdat je aardig gevonden wilde worden, is het nu: graag of helemaal niet! Natuurlijk ga je even wankelen omdat je verandert. Maar je komt er heel zelfbewust en stevig uit. Als je de kans pakt die erin zit.

    Je moet het dan wel pakken dus!


    "Ja, je moet niet alles op laten spuiten en recht laten trekken en doen alsof er niks veranderd is. Het is een fantastische ervaring dat je dit mee mag maken. Het leuke is, je hebt het al zo vaak gedaan: omgaan met verandering. Je hebt altijd moeten schakelen, met je cyclus, met kinderen, nieuwe functies, et cetera. Je kunt dat eigenlijk al heel goed.

    Dus in jouw werk probeer je die kanten te benadrukken?


    "Jazeker! Vrouwen komen soms heel onzeker binnen terwijl ze CV’s hebben waar je U tegen zegt. Hen stimuleer ik omhoog te solliciteren. En niet naar beneden, zoals hun neiging is."

    Anneke Gilsing


    Delen op:

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Vrouwelijk Leiderschap, Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Delen op:

    Hoe je gemotiveerd kunt blijven werken tijdens de overgang

    Werkende vrouwen in de overgangsleeftijd (40 - 60 jaar) ervaren nogal eens dat ze minder gemotiveerd zijn voor hun werk dan voorheen. Dat heeft zijn weerslag op hun energie, zelfvertrouwen, concentratievermogen en voldoening. Met het volgende recept geef ik de 5 ingrediënten om jezelf in deze levensfase wel gemotiveerd te houden.

    1. Handel altijd met een doel voor ogen.


    Als je niet weet waarom je iets doet, ben je als een rokje in de wind. Komt de wind uit het oosten dan wapper je mee. Komt die uit het westen dan wapper je net zo makkelijk mee. Het probleem ervan is dat de wind – een metafoor voor wat er zoal op je pad komt – jou leidt.

    In plaats van dat jij je leven leidt. Zet daarom iedere handeling in de context van je doel. Natuurlijk heb je soms de wind flink tegen en regent het pijpenstelen. Maar met een doel voor ogen weet je wat je beweegt, waarvoor je alle moeite doet, waar je terechtkomt.

    1. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen resultaten.


    Synoniemen voor verantwoordelijkheid zijn bijvoorbeeld aansprakelijkheid en toerekeningsvatbaarheid. Velen denken dan ook dat verantwoordelijkheid nemen voor hun resultaten betekent dat als die negatief uitpakken (of niet goed genoeg zijn) ze zich schuldig zouden moeten voelen. Je schuldig voelen haalt de wind uit de zeilen.

    Het gaat erom je resultaten veel meer gaan zien als neutrale feedback. Als je geen goede resultaten hebt, zul je erover moet nadenken wat er in je acties ontbreekt of wellicht te veel is. Je kunt dan je acties aanpassen en met je doel voor ogen nieuwe vervolgstappen blijven zetten.

    3. Gooi je perfectionisme overboord.


    Perfectionisme is naar mijn smaak een vorm van zelfhaat. Perfectionisme leidt tot blokkades als uitstelgedrag, eindeloos schrappen en verbeteren, een overvol hoofd met mitsen en maren, en een resultaat waarop je zelden echt trots bent. Bovendien heb je van de weg ernaartoe waarschijnlijk ook nauwelijks genoten.

    Begin gewoon! Het echte plezier van de prestatie komt van je inspanningen om die te bereiken.

    4. Voed jezelf.


    Je hebt energie nodig om je lichaam en geest scherp te houden zodat je zelf achter het stuur kunt blijven zitten. Geef jezelf dan ook de juist brandstof daarvoor in de vorm van goede voeding. Laat je longen regelmatig hard werken -bijvoorbeeld door flink te sporten in de buitenlucht – zodat je happen vol zuurstof binnenkrijgt. Slaap 7 à 8 uur per dag. Met andere woorden: zorg voor een gezonde levensstijl.

    5. Beïnvloed je brein positief.


    Eindeloos zappend voor de buis hangen en je omringen met negatieve zeurende mensen beïnvloeden je brein, de kapitein op jouw schip, negatief. Omring jezelf in plaats daarvan met bronnen van kennis, inzichten en vreugde zoals inspirerende boeken of bijvoorbeeld TEDtalks, en positieve en gemotiveerde mensen. Die beïnvloeden jouw brein op een positieve manier. Gemotiveerd zijn, wordt dan je nieuwe normaal. Gemotiveerd zijn, zal dan niet langer iets zijn dat je doet, maar wie je bent.

    Saron Petronilia

    Delen op:

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Delen op:

    Durf jij authentiek te zijn?

    Had ik het advies van mijn welwillende mentoren ter harte genomen, dan zou ik bovenstaande foto nooit hebben laten zien. Mensen zouden mij niet serieus nemen, voorspelden zij, en schudden daarbij meewarig hun hoofd.

    Na vele slapeloze nachten sloeg ik het advies in de wind en liet ik mijn mentoren los. Ik wilde liever stralend falen dan aan de leiband van de degelijkheid lopen. De overgang was mijn leerschool.

    ‘Zo neem je voorgoed afscheid van de overgang’, kopte Algemeen Dagblad onlangs een artikel over hormoongebruik tijdens de overgang.

    Maar met een pil of pleister kun je geen afscheid nemen van de overgang.

    Het gaat in dat artikel dan ook om het onderdrukken van bepaalde overgangssymptomen zoals opvliegers en depressieve gevoelens met hormonen.

    Overgangssymptomen


    Hormoongebruik is voor velen minder schadelijk dan een dagelijks goed glas wijn.

    Ik ben er dan ook geen tegenstander van.

    Maar waar het artikel aan voorbijgaat, is dat de overgang veel meer is dan een ongemakkelijk gevolg van de laatste stuiptrekkingen van de eierstokken.

    De overgang is een transformatieproces, vergelijkbaar met de puberteit, waarbij naast lichamelijke, emotionele, mentale en spirituele veranderingen in het spel zijn.

    Als je die wilt managen, zul je de roep van de overgang moeten volgen, te weten: “Durf origineel te zijn!”

    Hekel


    Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat je tijdens de overgang dezelfde blijft, dat je voor- en na foto’s als het ware identiek zijn.

    Het is de bedoeling dat je verandert, je originele nieuwe zelf wordt.

    En dat is lastig, want de mens schuwt van nature verandering. We hebben er een hekel aan.

    Verandering haalt ons uit onze baan, verandering kost energie.

    We hebben liever het karrenspoor en de automatische piloot.

    Vertrouwd


    “Ik wil weer mijn oude vertrouwde zelf zijn”, zeggen veel vrouwen.

    Dat verlangen wordt voor een flink deel gemotiveerd door de reacties van de omgeving op hun symptomen.

    Neem bijvoorbeeld het korte lontje, een vermaledijd symptoom van de overgang. Veel vrouwen schamen zich ervoor.

    Ze blijken niet langer hun tong te kunnen afbijten, hun mening te kunnen inslikken, hun ergernis te kunnen verkroppen.

    Ze hebben er last van omdat ze hierdoor niet meer aardig worden gevonden.

    Als de omgeving haar zou aanmoedigen en bewonderend zou luisteren naar haar uitbarsting, zou iedere vrouw in de overgangsleeftijd (en jonger) overal ter wereld zichzelf een kort lontje toewensen.

    Want, de vrouwen met het korte lontje erkennen desgevraagd dat ze ‘hun waarheid’ spreken als ze uit hun slof schieten.

    Dat ze dan echt eerlijk zijn..(ook al kan er heus wel iets aan de formulering worden gedaan).

    Met andere woorden, ook al zijn vrouwen die ontploffen op dat moment origineel, ze willen die verandering niet.

    Ze willen liever het vermogen terug waarmee ze voorheen de eigen emoties onder controle konden houden: zelfbeheersing.

    Zodat ze kunnen beantwoorden aan het beeld (van die lieve aardige mevrouw) dat de omgeving liever van hen ziet.

    Eindeloos gekwetter


    Er is dus best lef nodig om het korte lontje te omarmen.

    Om dat te bereiken moeten vrouwen hun eigen, vaak turbulente, emoties serieus gaan nemen.

    En dat is nogal wat.

    Want dat betekent dat vrouwen meer egoïstisch moeten zijn, een eigenschap waar we over het algemeen van rillen, zelfs schande van spreken.

    Weerzinwekkend


    Maar het weerzinwekkende korte lontje dat ons ‘overvalt’ in deze levensfase is lang nog niet alles.

    Er is meer ‘nieuw’ gedrag dat in sociaal opzicht te wensen overlaat.

    Neem het luisteren naar protserige verhalen of eindeloos gekwetter over he-le-maal niks.

    Dat trek je niet meer als je zorghormonen je aan het verlaten zijn.

    Daar kun je het geduld en de energie niet meer voor opbrengen. Daar draaien je ogen van weg.

    Het zijn maar enkele van de vele veranderingen die we ondergaan.

    De roep van de overgang om origineel te durven zijn, horen de meeste vrouwen in de overgangsleeftijd (40 – 60 jaar) ook wel, maar ze verstaan hem in eerste instantie niet.

    Er is ook niemand die ons vertelt dat het transformatieproces is begonnen.

    Als we last hebben van: geïrriteerdheid, desinteresse, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, spier- en gewrichtspijnen, hoofdpijn, vermoeidheid, afnemend zelfvertrouwen en dergelijke.

    En dat er bloei, energie, kracht en wijsheid lonkt.

    Delen op:

    Depressie


    We denken dat de grond onder onze voeten wegvalt.

    Door overgangssymptomen om die reden te verbloemen, te negeren of af te plakken met pleisters, nemen werkende vrouwen echter een groot risico.

    We worden bij bosjes burn-out verklaard of solliciteren naar banen die we helemaal niet ambiëren maar waarvan we denken de taken gemakkelijk aan te kunnen.

    Of we blijven tussen de verzuimdagen door ploeteren totdat de stress uit onze poriën spuit en we onze vermoeidheid niet meer krijgen bijgeslapen.

    Zelf ben ik keihard tegen een flinke depressie aangelopen.

    Levensgeluk


    We komen vaak pas in actie als het al bijna te laat is.

    Als we voelen dat het echt de verkeerde kant op gaat met ons ‘levensgeluk’.

    Als de heftigheid van overgangssymptomen toeneemt met diepe vermoeidheid, slapeloosheid, onrustige nachten, opzien tegen de dag, uitstelgedrag et cetera.

    Pas dan gaan we op zoek naar hulp.

    Behoeften


    Inmiddels heb ik heel veel werkende vrouwen in de overgangsleeftijd gesproken, geïnterviewd, gecoacht of getraind.

    We gaan bijna allemaal hetzelfde proces door.

    Steek in hemelsnaam iets op van mij, of zo je wilt: van de vele vrouwen die je voorgingen.

    Durf authentiek te zijn.

    Hoe sneller je jezelf en je behoeften serieus gaat nemen – je symptomen vertellen je waar je op moet letten - des te sneller heb jij je (werk)leven weer op de rit.

    Saron Petronilia

    PS: Wil je meer weten over hoe je vol energie en zelfvertrouwen kunt doorgroeien in je vrouwelijke leiderschap? Dan is Alles over werken tijdens de overgang een hele fijne start.


    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben gespecialiseerd in Vrouwelijk Leiderschap, Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."