• 7 tips om te slapen als een roos voor werkende vrouwen 40+

    Je hoofd op je kussen leggen en binnen enkele minuten in een weldadig diepe slaap vallen, om 7 tot 9 uur later weer verkwikt wakker te worden. Voor veel werkende vrouwen (40 – 60 jaar) is dit een droomscenario. Snel in slaap vallen is vaak een punt. Dóórslapen tot het ochtendgloren is meestal een nog groter probleem.

    Traktatie


    Je kent het vast wel. Je hebt keihard gewerkt en bent lekker moe. Je verwacht zodra je je bed ruikt getrakteerd te worden op een zalige nachtrust. Maar helaas. Na een paar keer verliggen en omdraaien, realiseer je je dat je ondanks de vermoeidheid, klaarwakker bent. Dat de ene zorgelijke gedachte na de andere zich aan je opdringt alsof ze stuk voor stuk in de categorie ‘urgent’ vallen: Nu af te handelen!

    04.00 uur


    Als het je dan toch eindelijk lukt de slaap te vatten, blijkt die maar van korte duur te zijn; tegen een uur of 4 ’s nachts lig je opnieuw ongewenst te waken. Tegen zessen zink je eindelijk weer weg totdat je wakker schrikt van de wekker. Dit scenario van de onderbroken nachtrust komt heel veel voor in de overgangsleeftijd (40 – 60 jaar).

    Beste tips


    Eén slecht nachtje, overleef je wel. Twee of drie lukt ook nog. Maar na een week hazenslaapjes ben je geradbraakt en kun je niet meer helder denken. Je geheugen lijkt aangetast, je concentratievermogen is ook de deur uit en een beetje tegenslag ervaar je als rampzalig.

    Dit zijn mijn 7 beste tips om te slapen als een roos:
    ✔️ Zorg ervoor dat je alle ‘things to do or say’ hebt opgeschreven in een notitieboekje. Anders zullen je hersenen je ‘reminders’ blijven sturen in de nacht. Op de een of andere manier stopt je brein daarmee als het weet dat alles keurig genoteerd staat.

    ✔️ Alcohol en koffie beïnvloeden je slaap negatief. De cafeïne in de koffie blijft meer dan 24 uur in je bloed zitten. Van alcohol val je wel als een blok in slaap, maar als de ‘roes’ voorbij is, word je weer wakker. Dus laat de alcohol en cafeïnehoudende dranken staan en drink slaapverwekkende thee.

    ✔️ Zorg ervoor dat je ruim een uur voordat je gaat slapen niet meer wordt geprikkeld door te veel kunstlicht, televisie, internet, telefoon en wat dies meer zij. Ga liever wat lezen in een saai boek, zet dromerige muziek op of doe aan mindful stretchen of zelfmassage.

    ✔️ Eet een banaan of een paar plakjes kalkoenfilet voor het slapen gaan. Die voedingsmiddelen bevatten een bijzonder prettig stofje: triptofaan. In je lichaam wordt dat omgezet in melatonine, het slaaphormoon.

    ✔️ Gebruik melatonine voordat je naar bed gaat. In Nederland kun je echter geen producten krijgen die meer dan 3 mg melatonine bevatten. Los daarom een tweede tablet op in een glaasje water en zet dat naast je bed (liefst zodanig dat je geen licht hoeft aan te doen om er een paar slokken van te kunnen nemen). Of vraag je huisarts om een hogere dosis melatonine en/of slaapmedicatie.

    ✔️ Slaap in een volledig verduisterde kamer. Zet apparaten die op stand-by staan uit. Ze geven licht en dat geeft de hersenen het sein om wakker te worden. Een lichtgevende wekker draai je ook om, uit het zicht. Of gebruik een slaapmasker. De kamer is donker genoeg als je je eigen hand voor je ogen niet kunt zien.

    ✔️ Heb je last van nachtzweten? Zorg dan voor een koele slaapkamer en minimale bedekking. Leg tevens een (bevroren) koelelement onder je hoofdkussen. Zodra je wakker wordt van deze nachtelijke opvlieger (=nachtzweten) draai je je kussen om en leg je je hoofd op het koude deel. Zzzzz.

    Slaaphormoon


    Vanaf je veertigste duikelt de aanmaak van het hormoon melatonie in je lijf steil naar beneden tot een dieptepunt rond je vijftigste levensjaar. De rest van je leven blijft de productie van dit slaaphormoon op dat dieptepunt hangen. Iets soortgelijks gebeurt er ook met de aanmaak van de vrouwelijke hormonen, progesteron en oestrogeen.

    Het is een periode in een vrouwenleven waarin je wereld op zijn kop kan komen te staan. Je verandert niet alleen lichamelijk, je verandert ook emotioneel, mentaal en spiritueel (zingeving). En dat heeft natuurlijk ook consequenties voor je werkzame leven. Niet voor niets noem ik de overgang ook weleens loopbaanfase.

    Te jong


    Als je denkt dat je nog niet in de overgang bent omdat je daarvoor te jong bent, nog regelmatig menstrueert of geen opvliegers hebt, lees dan nog even verder. De overgang begint niet als je definitief gestopt bent met menstrueren (een jaar of langer). Dan ben je al een flink eind op weg. En lang niet elke vrouw krijgt opvliegers of last van nachtzweten (nachtelijke opvliegers).

    Variatie


    De ene vrouw gaat namelijk op haar veertigste in de overgang en heeft bijvoorbeeld symptomen als concentratiegebrek, geheugenproblemen en stemmingswisselingen. Terwijl de andere rond haar 45ste begint met een onregelmatiger menstruatie, een kort lontje en spier- en gewrichtsklachten. En de volgende is 49 jaar en wil liever gisteren nog een andere baan en een andere levenspartner ;-) Er zijn variaties zoveel als er vrouwen zijn.

    Delen op:

    Werkplezier


    Veel werkende vrouwen lopen in deze levensfase, die gemakkelijk 10 jaar kan duren, tegen problemen aan op hun werk. Sommigen stoppen met werken, anderen solliciteren achteruit en weer anderen moeten regelmatig verzuimen vanwege hun symptomen. Velen ‘lijden’ in helaas stilte. Ze maken zich zorgen over hun eigen capaciteiten, kunnen steeds slechter omgaan met stress: hun veerkracht en werkplezier slinkt.

    POP


    Met een Persoonlijk Overgangs Plan (POP) kun je echter je overgangssymptomen gemakkelijk de baas worden zodat je zelfverzekerd, met veel plezier, en vol energie kunt blijven werken. Je zult weer slapen als een roos.

    Happy


    De basis die je nodig hebt om een Persoonlijk Overgangs Plan te maken, leer ik werkende vrouwen (40 – 60 jaar) tijdens mijn workshop Happy Moodswings, waarvoor een open inschrijving geldt. Happy Moodswings geef ik zo’n 3 á 4 keer per jaar. De eerstvolgende is op donderdagavond 1 november. Meer informatie over de workshop vind je hier.

    Verkwikt


    Niets is fijner dan ’s morgens verkwikt opstaan, de mouwen op te stropen om het werk te doen wat je het liefste doet. Dat realiseren we ons vaak pas, als dat slapen al dan niet in combinatie met andere (overgangs)symptomen ons parten speelt. Deze levensfase is bedoeld om te oogsten van je kennis en ervaring en tot volle bloei te komen, ook in je werk. Een goede nachtrust is daarvoor een basisvoorwaarde.
    Saron Petronilia

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben een expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Delen op: