• 5 tips voor werkende vrouwen 45+ om stemmingswisselingen bondig en beslist de baas te worden

    Van het ene op het andere moment ben je chagrijnig, ongelukkig of verdrietig. Hoe kan dat? En belangrijker: Hoe los je moodswings, een gezellig woord voor stemmingswisselingen op?

    Als er een one-size-fits-all-remedie bestond tegen stemmingswisselingen was die allang als een soort bacterieremmer/verderfbeschermer toegevoegd aan ons drinkwater.

    Mijn stemmingswisselingen heb ik bestreden door naar mijn moestuin te gaan. De verdampende energie, het gebrek aan belangstelling voor de omgeving en overheersende somberte ging ik te lijf met onkruid wieden. Letterlijk en figuurlijk.

    Dat onkruid wieden ziet er als volgt uit.

    Tip 1: Laat je chagrijn 90 seconden ‘zijn’.


    Want wist je dat een emotie maar 90 seconden duurt? Dat je dip slechts 1,5 minuut van je tijd in beslag neemt? Dat heb ik van psycholoog dr. Joan Rosenberg en neuroloog dr. Jill Bolte Taylor Het is de tijd die je lichaam nodig heeft om allerlei chemische processen te doorlopen die jou dat chagrijnige gevoel geven.

    Dat chemische proces – dat start met een plupje adrenaline en andere hormonen - wordt ingezet door iets wat je denkt, ziet, ervaart, ruikt, associeert et cetera.

    Dat ‘chagrijnige proces’ is na 90 seconden afgelopen. Áls je dat tijdelijke ronddollen van irriterende stofjes in je lijf even laat zijn. Zonder oordeel erover. Maar als je ervoor kiest om je te laten meevoeren in dit proces (door te oordelen over hoe je je voelt) wordt die 90 seconden steeds opnieuw ingezet. Zo kun je uuuuuuuren, ja zelfs dagen, chagrijnig zijn.

    Tip 2: Adem jezelf uit de 90-seconden-loop


    Tijdens die 90 seconden kun je je aandacht gaan richten op je adem. Dat balanceert ook gelijk. Zelf focus ik me op 6 langzame diepe in-en uitademingen. Desnoods vlucht ik daarvoor naar het toilet. Is het chagrijn na 6x nog niet helemaal verdwenen. Dan doe ik er nog eens 6.

    Tip 3: Fake it till you make it.


    Verander je staat van zijn, zoals supercoach Tony Robbins je zal leren. Ga huppelen. Doe alsof je heel erg blij bent. Spring als een dolgelukkig kind dat een geweldig verjaarscadeau krijgt. Of dans het parelende zweet op je voorhoofd op de muziek waarbij je toch al nooit kon stilzitten. Zing uit volle borst mee met je eigen top-10 aller tijden. Doe iets waardoor of waarvan je blij wordt. Je zult merken dat als je dat maar lang genoeg volhoudt (paar minuten), de gelukstofjes (endorfinen) die je lichaam van de weeromstuit gaat produceren de overhand over je chagrijn krijgen.

    Tip 4: Maak ruimte voor me-time in je overvolle agenda.


    Als je wilt weten wat je nou precies denkt, voelt, ruikt, ervaart voorafgaand aan de 90-seconden-loop zul je tijd moeten besteden aan jezelf. Aan terugkijken – en voelen.

    De plotselinge somberte (of chagrijn) kan je iets belangrijks te vertellen hebben. Bijvoorbeeld:

    • Dat je iets aan het doen bent wat je helemaal geen voldoening (meer) geeft.
    • Of omdat de situatie waarin je zit, je te veel stress bezorgt.
    • Of je collega al je energie opslokt (en jij voor de goede orde maar prettig-in-de-omgang blijft.)
    • en noem maar op..

    Om dat te achterhalen moet je ontsnappen aan de waan van de dag en me-time in je agenda inbouwen. Tijd die je aan je eigen welzijn gaat besteden. Pas als je je ervaringen met de moodswings regelmatig tegen het licht hebt gehouden, kun je besluiten of je iets wilt doen aan de onderliggende boosdoener. Of dat je die 90 seconden kunt laten ‘zijn’.

    Tip 5: Geef je lichaam regelmatig een flinke opknapbeurt.


    Als je een auto hebt, rij je hem regelmatig de garage binnen voor de grote of de kleine beurt. Zodra je wasmachine niet meer ‘schoon en fris’ wast, sta je met de ontkalker klaar.
    Tegen de tijd dat je in de overgang gaat (zo rond je 45ste), heeft je lichaam al een indrukwekkend aantal uren gedraaid. Vaak zonder dat je serieus hebt onderzocht welke ‘brandstof’ het beste bij jou past en hoe je het lichaam goed ‘ontkalkt’.

    Stemmingswisselingen kunnen een lichamelijke oorzaak hebben. Die kun je uitsluiten door je lichaam een grote beurt te geven in de vorm van een detox-kuur. En bio-opneembare voedingssupplementen een vast onderdeel van je voedingspatroon te laten zijn. Dat laatste omdat ons voedsel tegenwoordig nauwelijks meer voeding bevat.

    Saron Petronilia

    Delen op:

    Geen € 14,95 maar € 9,95


    Mijn boek Alles over werken tijdens de overgang is ook als ebook verkrijgbaar. Overal € 14,95 maar via deze website voor € 9,95.

    Workshop


    Wil je dat ik met jou meekijk naar jouw overgang? Wil je graag blijven presteren? Ben je toe aan een positieve boost? Meer informatie over mijn workshop Happy Moodswings vind je op een andere pagina op deze website.

    In-company


    Deze workshop wordt ook in-company gegeven. Zoals bij Philips Lighting, Stichting Woonbron, ArboCentrum Den Haag, School voor Coaching en Maxima Medisch Centrum.

    Meer info


    In deze vlog interviewt Lucinda Douglas mij over mijn boek Alles over werken tijdens de overgang.

    De boektrailer van 'Alles over werken tijdens de overgang' op Youtube.

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben een expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt. Ik ben daarvoor dagelijks in de groep aanwezig."