• Het geheim van omega-3 tijdens de overgang

    In een gezond lichaam is het beter toeven dan in een verwaarloosd lichaam. Toch? Zeker tijdens de overgang waarin je opgewassen wilt zijn tegen de lichamelijke, geestelijke en emotionele veranderingen die daarmee gepaard gaan. Goed voor jezelf zorgen zal dan ook op de nummer 1 plek van je love-to-do-list moeten staan.

    Bijvoorbeeld door jezelf heel gezond te voeden. En goede voedingssupplementen te gebruiken. Dat laatste omdat onze voeding dankzij ‘moderne technieken’ lang niet meer de voedingsstoffen bevatten die onze grootmoeders ervan gewend waren.

    Voedingssupplementen


    Een van de belangrijkste voedingssupplementen tijdens de overgang (ervoor en erna) is Omega-3. Dat bestaat uit de vetzuren EPA en DHA. Ze kunnen de houterigheid halen uit de hormonendans waar je aan onderhevig bent. Hier geef ik je 5 redenen waarom je jezelf in deze levensfase een dagelijkse shot Omega-3 gunt.

    1. Je wordt er slanker van.
    Gewichtstoename krijg je cadeau bij de overgang. Daar is menig vrouw, en ook deskundige op dit terrein van overtuigd. Zelfs een van mijn inspirators Susun Weed, van New Menopausal Years. Ik niet. Uit een onderzoek naar de invloed van omega-3 op de basale caloriebehoefte, het vetpercentage van het lichaam èn de productie van het stresshormoon cortisol blijkt dat je lichaam al na 6 weken dagelijks gebruik slanker is en minder stresshormoon produceert.

    2. Je wordt gezonder van geest.
    Tijdens de overgang veranderen je hersenen. Letterlijk. Veel mentale symptomen van deze levensfase zoals vergeetachtigheid en concentratieproblemen zijn daar een uiting van.
    Onderzoek laat zien dat de vetzuren DHA en EPA die in omega-3 zitten je cognitieve prestaties verbeteren. Achteruitgang van de hersenen kan er zelfs mee worden voorkomen of vertraagd.

    3. Je krijgt een opperbest humeur.
    Dat goedje blijkt ook je stemming te kunnen verbeteren (ook zeer bruikbaar in deze fase). Viseters hebben minder last van depressies. Dat laat een analyse van 26 studies onder ruim 150, 000 naar de relatie tussen depressie en visconsumptie zien. Ook stress en angstgevoelens maken minder kans met deze voedingsstof in het lijf..

    4. Je verlaagt je risico op diabetes type 2.
    Tijdens de overgang lopen je risico’s op die aandoening op. Gelukkig blijkt uit een meta-analyse van een hele sliert onderzoeken dat, naast veel meer gunstigs, je aderen behoorlijk verlost worden van slechte vetten (30%).

    5. Je hart maakt een sprongetje.
    Zoals je weet zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer een van vrouwen in onze leeftijdsgroep en ouder. ‘Vette’ aderen vergroten niet alleen je risico op diabetes maar ook op hart- en vaatziekten. Nou had ik het hierboven al over die minder ‘vette’ aderen. Dus die 30% minder vet (tryglyceriden) is ook ter vermindering van de risico’s op die aandoeningen welkom.

    Duurkoop


    Maar het ene omega-3-supplement is het andere niet. Ook hierbij is goedkoop vaak duurkoop. In de zin dat je goedkope omega-3 supplementen na aanschaf gelijk in de prullenbak kunt kieperen omdat je lichaam er toch vrijwel niks nuttigs mee kan. Ga voor de omega-3’s die verkregen zijn uit hele kleine visjes. Die zijn nog niet zo ‘besmet’ met zware metalen. Ga vooral voor de capsule of olie die hoge doses EPA en DHA, de werkzame stoffen, bevat.

    Saron Petronilia

    Boeken


    Op mijn website vind je veel meer informatie over hoe je vol energie en zelfvertrouwen kunt blijven werken, bijvoorbeeld in Alles over werken tijdens de overgang.

    Workshop


    Wil je dat ik met jou meekijk naar jouw overgang? Wil je graag blijven presteren? Ben je toe aan een positieve boost? Meer informatie over mijn workshop Happy Moodswings vind je op een andere pagina op deze website. Deze workshop wordt ook in-company gegeven.

    Meer info


    In deze vlog interviewt Lucinda Douglas mij over mijn boek Alles over werken tijdens de overgang.

    Ik maakte ook een boektrailer van 'Alles over werken tijdens de overgang'.

    Het nagesprek tussen Lucinda Douglas en mij wil je misschien ook niet missen?

    Delen op:

    Delen op:

    Meer informatie


    In deze vlog interviewt Lucinda Douglas mij over mijn boek Alles over werken tijdens de overgang.

    Ik maakte ook een boektrailer van 'Alles over werken tijdens de overgang'.

    Het nagesprek tussen Lucinda Douglas en mij wil je misschien ook niet missen?

    Over mij


    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."

    Besloten Facebookgroep


    "Ik ontmoet je ook graag in mijn besloten Facebookgroep. Daar krijg je tips, erkenning en kun je ook vragen stellen als je wilt."