• Pierrot

    Vijf tips tegen stemmingswisselingen

    Het is weer zo'n dag. Ik MOET naar mijn moestuin. De innerlijke drang is zo groot dat ik ook maar ga. Dat heb ik wel afgeleerd; Ik ga niet wachten op totale somberte.

    Niet dat ik er zin in heb, of omdat ik 'geroepen' wordt door bijvoorbeeld het tegen de klippen op groeiende onkruid. Welnee. Ik moet naar de moestuin omdat ik dolgraag uit m'n hoofd wil komen. Want daar is het vandaag slecht toeven, en het wordt zelfs met de minuut erger.

    Stemmingswisselingen

    De dag begon overigens heel okay. Mijn stemming was goed. Ik had er zin an, zeg maar. Er lagen interessante werkzaamheden op me te wachten. Dus ik slingerde mijn benen over de bedrand. Ging even lekker staan. Rekte me wat uit. Kroelde met mijn tenen door het tapijt. De koffie smaakte me goed.

    Sprankels

    Totdat ik tijdens een gesprek met een leuke collega mijn sprankels stuk voor stuk uit elkaar voelde spatten. Zomaar. Uit het niets. Het had werkelijks niets te maken met het gespreksonderwerp of mijn gesprekspartner. We zaten nota bene zonnestralen op te vangen op een rustig terras. Mooier kon haast niet, eigenlijk.

    Gebrek


    Maar ik herkende het gelijk: verdampende energie, toenemend gebrek aan belangstelling voor de omgeving - zelfs m’n zicht lijkt aantoonbaar achteruit te gaan - en dan die allesoverheersende somberte die met rasse schreden over me heen dendert.

    Stemmingswisselingen noemen ze dat. In het Engels heet het fenomeen: moodswings. Dat woord lijkt te suggereren dat er iets swingends aan de hand is, iets speels.

    Trukendoos

    Uiteraard haal ik zodra ik de wisseling voel opkomen gelijk m'n trukendoos te voorschijn:

    • “Waar ben ik allemaal blij mee en dankbaar voor”, ondervroeg ik mezelf.
    Normaal gesproken word ik er ronduit gelukkig van als ik al dat moois in mijn leven de revue laat passeren. Van die heerlijke slaapkamervloer via een fijne relatie, gelukkige kinderen tot en met het werk dat ik met zoveel passie en genoegen doe.

    Jakkiebah

    Maar die truc haalt vandaag niks uit. Jakkiebah, ik zit mezelf gewoon in de weg.

    • De volgende truc die ik toepas, is tegen mezelf zeggen dat ik geen zin heb in onduidelijke emotionele fratsen en dat die per direct moeten ophoepelen, want ik ben hier toch zeker de baas?
    Je kunt toch kiezen voor blijmoedigheid? Gevoel komt toch pas na de gedachte? Bovendien is er niet eens een directe aanleiding voor aan te wijzen.

    Huilbui

    Als dat innerlijke gesprek niet werkt, besluit ik een liedje te zingen:

    • “ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk. Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk was ik nooit!” Totdat ik een huilbui voel opkomen. Daar heb ik zo zonder directe aanleiding al helemaal geen zin in. Dus weg met dat stomme liedje.

    Tip 4

    Nee, ik kan bovenstaande trucs absoluut aanbevelen als mijn tip 1, 2 en 3 bij stemmingswisselingen. Maar nu is het tijd voor mijn tip 4.

    • Ga iets doen waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat het je aandacht op een prettige manier gaat opslokken. Zodat je de neerwaartse spiraal doorbreekt.

    Ferm besluit

    Ik neem dus een ferm besluit. Ik ga moestuinieren. Ik moet echt nodig uit m’n hoofd. Ik weet dat als ik stop met nadenken er ruimte komt voor ‘frisse lucht’. Door uit mijn hoofd te gaan, stop ik automatisch met aandacht te geven aan het vervelende gevoel. (waar je je aandacht op richt, wordt groter).

    En aangezien moestuinieren mijn hobby is en er altijd veel te veel te doen is, zit ik binnen mum van tijd in een 'gevoel' waarin mijn ego opgaat in het al, in het ‘zijn’ en ‘doen’, geconcentreerd van handeling naar handeling werkend. Na afloop is mijn sombere gevoel verdwenen. Ik voel me neutraal.

    Mijn beste tip

    Mijn vijfde tip is naar mijn smaak echter de beste.

    • Dat is namelijk even helemaal niets doen en bij je gevoel blijven.

    De somberte heeft je meestal iets te vertellen. Bijvoorbeeld

    • dat je iets aan het doen ben wat je helemaal geen voldoening (meer) van krijgt.
    • Of omdat de situatie waarin je zit,
    • of de persoon met wie je bent al je energie opslokt (en jij voor de goede orde maar blijft volhouden.)

    Als je weet wat je somberte van dat moment jou wilt vertellen, kun je altijd nog kiezen wat je met de uitkomst gaat doen. Maar goed, dan moet je er wel eerst de tijd voor nemen. Anders kun je er gif op innemen dat die op een volgend ongelegen moment weer de kop op steekt.

    Saron Petronilia

    Alles wat je moet weten over de overgang

    "Ik heb gisteravond je boek uitgelezen. Ik wil je laten weten dat ik er heel veel aan heb gehad. Ik herken mijn hele overgangsproces. Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt! Ik heb het boek cadeau gegeven aan twee vriendinnen. Ik zal het enthousiast aanbevelen aan vrienden, coachees en studenten. Thx! Erg waardevol." (Pien Hoogland)

    Alles wat je moet weten over de overgang kost € 22,95 (exclusief verzendkosten). Er is ook een ebook-versie voor € 9,95.

    Delen op:

    Saron Petronilia: “Ik ben expert op het gebied van Overgang en Werk. Dankzij het toepassen van mijn eigen leefregels kom ik ‘s morgens met een grote sprong mijn bed uit om werkende vrouwen in de overgang te leren hoe ze net als ik vol energie en zelfvertrouwen kunnen blijven werken. En hoe ze van hun loopbaan het succes kunnen maken waarnaar zij verlangen".

    “De overgang is bedoeld als oogsttijd én moment om je carrièreplanning naar boven bij te stellen. Meer rijpe vrouwen op topposities leidt tot een betere sfeer op de werkvloer en hogere scores op de AEX-index. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat met meer rijpe vrouwen naast grijze heren op topposities ook een gezonde wereld binnen handbereik is."